De bus naar Appingedam - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Liesbeth Boer - WaarBenJij.nu De bus naar Appingedam - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Liesbeth Boer - WaarBenJij.nu

De bus naar Appingedam

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

03 April 2006 | Cuba, Trinidad

M'n acclimatiseringsperiode voor een nieuwe plek is gemiddeld 3 uur, maar voor een nieuw land duurt het toch wel een dagje. Een nacht goed slapen in een heerlijk ruim 2persoonsbed doet wonderen. Ik ben ondertussen al een week in Cuba, en kan nog niet zeggen of ik het nou een leuk land vind of niet. Erg interessant, dat wel. Ik heb nog een paar dagen in Havana rondgelopen en ben nu m'n bruine lijf aan het bijwerken op het strand van Trinidad.

Rondlopend in een nachtelijke zoektocht naar chocola (een vrouw heeft soms behoeftes) kwam ik tot de ontdekking dat de baard-baret-look nog steeds 'in' is en dat hoe verder je gaat, hoe donkerder het wordt. De Cubanen zijn trouwens nog veel erger dan de Mexicanen. Fluiten, schreeuwen, roepen, ssss-en (dat is het ergste) als je langsloopt. Ik begrijp het niet, want ik zie er in m'n oncharmante reisbroek (o.d.z. accentueer je minpunten), teva's en uitverkoopjes niet bepaald aantrekkelijk uit. Het scheelde wel dat ik vaak in het gezelschap was van knappere vrouwen, maar ze schreeuwen eigenlijk gewoon naar iedereen die er als een toerist uit ziet. De gemiddelde Nederlandse bouwvakker kan er nog een puntje aanzuigen.

Ik weet niet hoe ze het doen, maar de mensen hier zijn wel een stuk mooier dan 120 km verderop (zo ver is Mexico inderdaad). De indianen zijn hier al eeuwen uitgestorven/-geroeid en de genetische invloed van de Afrikaanse slaven is hier duidelijk te merken.

Een kopje "verkeer" is hier ook niet ongepast. Ik vertelde al over de antieke auto's, maar ik wist niet dat je hier ook de bus naar Appingedam kon pakken. Ik lachte me rot. Je kunt ook naar Heiloo, Apeldoorn of naar het centrum. Die Nederlandse bussen uit de jaren '70 zijn nog geeneens het ergste, daar durf ik nog wel in. De typisch Cubaanse uitvinding is de camello (kameel), een truck die een soort van bus in kameelvorm trekt. Het is net zo gevaarlijk om er in te zitten dan er naast te lopen, want een zwarte walm dat er uit komt! Met al die antieke auto's (die ze constant aan het repareren zijn trouwens, heel verrasssend) schijnt Havana niet één van de schoonste steden te zijn. Net zoals Mexico-stad dus, waar één dag ademen gelijk staat aan twee pakjes sigaretten roken. Ik zat te denken, ik voel me altijd zo lekker in grote steden, misschien ben ik gewoon high aan uitlaatgassen.

In het grote Havana val je als toerist natuurlijk wel op, maar hier in het kleine Trinidad is het verschrikkelijk. Niet alleen de mannen, maar ook de vrouwen, kinderen en honden willen iets van je. Logisch wel met al die armoede. De enige rijke mensen in Cuba zijn degenen die in de toeristenindustrie werken. Voor toeristen is er ander geld dan voor de Cubanen. Positief is dat Fidel wel gezorgd heeft voor een uitstekend schoolsysteem en gezondheidszorg, maar medicijnen zijn dan wel een zeldzaamheid hier. Aangezien ik natuurlijk veel te veel zooi heb meegesjouwd, heb ik hier maar wat gelaten. De meeste mensen laten familie of vrienden in het buitenland medicijnen opsturen, want sinds de val van de Sovjetunie zijn hier amper nog paracetamolletjes te vinden.

Wel geweldig aan Cuba is de muziek. Overal en altijd hoor je wel een bandje spelen. Erg leuk en gezellig dus, ook als je in je bedje ligt. Ik slaap nu bij een gezellige Cubaanse familie met de meest schattige 3jarige dreumes, die ook erg goed weet hoe ze de toeristen moet vermaken. Maar oma kan onwijs lekker koken en tante geeft goede salsa-lessen. Zo gezellig, iedereen hangt constant over de 'heg' om met de buren te ouwehoeren, zit op straat te kletsen en de hele familie komt constant langs. (ik heb bijvoorbeeld geen flauw idee wie er nou allemaal in mijn casa wonen) Jammer van Europa dat wij dat niet wat vaker doen, iemand gedag zeggen of een praatje maken in de bus.

Oke, ik moet weer even verder m'n best gaan doen om bruin te worden. (Ik doe zo hard m'n best, maar het lukt niet echt.) Na een dagje klimmen/wandelen kunnen m'n spieren wel weer een tijdje rust gebruiken (al 2 maanden amper iets aan sport gedaan, dus ik heb nu spierpijn in m'n kont).

Chau!

P.S. Als ik straks thuiskom en weer aan 't werk moet, ik kan de Buena Vista Social Club-cd niet meer horen.

  • 03 April 2006 - 15:27

    Dana:

    JOEHOE!!! Leuk al die verhalen! Toch vraag ik me af hoe jouw dagen eruit zien, hoe je het daar hebt, hoe de mensen zijn en hoe de natuur eruit ziet. Je kan er alleen maar een voorstelling van maken als je jouw verhalen leest... Hoe kom je eigenlijk bij het gezin waar je nu slaapt? Lies, geniet ervan! En als je terug bent, wil ik al je foto's zien! Ik ben trouwens wel weer aan het sporten!! Bij ons oude vertrouwde sportschooltje! Erg gezellig! Ik spreek je gauw! kussie

  • 05 April 2006 - 13:17

    Jan En Margriet:

    wat een leuke verslagen, elke keer, lies!!We genieten allemaal met je mee en misschien kun je bij yorintravel terecht, met je leuke commentaren!!

  • 08 April 2006 - 07:48

    Sofie:

    Haha de bus naar Appingedam. Gekkenhuis! ;)

    Verder klinkt het behoorlijk bijzonder en indrukwekkend allemaal. Hoop dat je toch voornamelijk van alles kan genieten!

  • 08 April 2006 - 22:48

    Frank:

    klinkt allemaal erg leuk!
    moet trouwens opmerken dat je hilarisch schrijft, waarvoor hulde!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Trinidad

Zuid Amerika

Livin' la vida loca!

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

Argentinië

27 Maart 2008

Bitterballen in Bolivia

05 Maart 2008

Stilte

04 Februari 2008

Galápagos en nog meer water...

17 Januari 2008

Koffie
Liesbeth

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 40539

Voorgaande reizen:

29 Juni 2009 - 30 Augustus 2009

Europa-tripje

10 December 2007 - 01 Juni 2008

Zuid Amerika

Landen bezocht: