Cabana Estupido - deel 2 - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Liesbeth Boer - WaarBenJij.nu Cabana Estupido - deel 2 - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Liesbeth Boer - WaarBenJij.nu

Cabana Estupido - deel 2

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

14 December 2007 | Colombia, Bogotá

Ja, daar zijn we weer! En met 'we' bedoel ik mijzelf en jullie, mijn trouwe lezers... ;) Nee, alle gekheid op een stokje: ik ben weer op reis en mij is zo goed als bevolen om weer een blog bij te houden, dus bij deze:

Ondertussen zit ik alweer een hele werkweek in Bogota, de hoofdstad van het prachtige Colombia. Niet dat er gewerkt is: ik zit en lig eigenlijk alleen maar te luieren. Ik kan dat ook wel gebruiken, 'k was immers nog steeds niet echt bijgekomen van de diesweek. Na een paar dagen niksen zijn de wallen enigzins weggewerkt en ben ik weer de oude. Ik logeer bij Manon, de vriendin die ik vorig jaar in Mexico heb ontmoet en die in Colombia woont vanwege haar Colombiaanse husband. Zij hebben hier een prima apartementje en de grap is dat ze zelf op vakantie zijn, dus ik heb het rijk voor mezelf.

Maandag werd ik na een toch wel erg lange reis (ik had met m'n stomme hoofd vantevoren niet uitgerekend hoe lang de vlucht was), opgehaald door Manon en haar moeder. De vlucht zelf was wel weer typisch. Deel 2 van Atlanta naar Bogota was al een uur vertraagd, toen we eindelijk weg-taxi-den (schrijf je dat zo?) bleek dat het spitsuur was en we nog op 10 andere vliegtuigen moesten wachten. En toen we bijna zouden opstegen, was er ineens "een probleem met de bagage" en moesten we terug. Bleek dat er in zoverre niks mis was met de bagage - die was namelijk allemaal aanwezig - maar ze hadden niet alle bijbehorende passagiers meegenomen. De reden dat we terugmoesten was dat ze een gehandicapte en blinde bejaarde waren vergeten! Maar die werd dus keurig opgehaald en zo ging alles op een heel rustig tempo verder - vooral niet haasten! Dus anderhalf uur later stegen we op met veel te veel bagage (al die Colombianen hadden zoveel spullen bij zich, dat het niet in de bagagevakken paste) en een stoer jochie van 16 naast me wat nog snel even een kruisje sloeg: Zuid-Amerika, here we come!

Maar Colombia is geweldig. Omdat de meeste toeristen, inclusief al jullie bange schijterds (die niet kunnen slapen omdat ik hier zit - ik noem geen namen), hier niet komen is dit land niet zo toeristisch en daarom des te mooier. Zo zegt iedereen die hier wel ooit geweest is, dat het een van de mooiste landen van Zuid-Amerika is. Ik geloof het graag. Bogota is in ieder geval al geweldig, alleen jammer van het weer. Hoewel we hier vlakbij de evenaar zitten, is het hier niet veel warmer dan bij jullie. (Ja, ik hoor jullie gniffelen...) Ongeveer 11 graden en elke dag regen. Komt omdat Bogota zo hoog ligt: op maar liefst 2650 meter. Desalniettemin heb ik het prima naar m'n zin, want dit weer is een zowel een goed excuus om lang in bed te blijven liggen en films te kijken als de stad in te gaan. Enkele opmerkelijke weetjes uit de stad:

1. Je hoeft hier geen examen te doen om een rijbewijs te hebben. Al klinkt dat voor sommigen van jullie als muziek in de oren, dat is het dus niet. Ze rijden hier als mongolen: iedereen doet maar wat. Dat betekent dus vooral lekker veel toeteren en je auto maar ergens voorgooien. Het maakt het extra leuk als de taxi waar je inzit door extreem hevige regenval amper iets ziet omdat zijn ramen beslagen zijn en niet kan rijden omdat de wegen blank staan.

2. Dan zou je zeggen dat je hier vooral niet wil motorrijden, maar niets is minder waar: ze zijn overal. Leuk detail is hier dat je als motorrijder een hesje aan moet hebben met je kentekennummer erop. Als je iemand achterop hebt, moet diegene ook zo'n mooi hesje aan. En als je je afvraagt hoe dat dan moet als het regent: er is een regenvariant: een knalgeel regenpak met kenteken! Joechei!

3. Nog zo iets grappigs. Bogota is een heel moderne stad, het ziet er hier veel rijker uit dan ik ooit in Mexico heb gezien. Zo heeft ook iedereen bijvoorbeeld een mobiel. Maar het is dus goedkoper om te bellen vanaf een mobieltje op de straat dan met je eigen telefoon. Zo staan er op elke hoek van die straatventers die 'mobiel bellen' verkopen. Voor een paar cent kun je een van hun telefoons gebruiken om te bellen.

Nog een laatste ding wat ik met jullie wil delen - ik ga niet mijn reis van dag tot dag hier bespreken: veel te saai. (Koppel mij als tv-verslaafde aan een televisie met Fashion TV en een Warner Bros- en Universal-kanaal waarop je de hele dag alle sitcoms en series kunt zien!) Kerstverlichting. Dat is namelijk de levensvervulling van menig Bogotaan op dit moment. Elk gebouw, raam, grasveldje, straat, winkel, huis, kortom alles doet eraan. Overal zijn de meest lelijke en foute kerstversieringen te zien. Hoewel we dus vlakbij de evenaar zitten en het hier nooit warmer maar zeker ook nooit kouder dan 10 graden wordt, kun je hier OVERAL kerstmannen, sneeuw en rendieren ontdekken. Je wordt gestoord van alle lichtjes, kleurtjes en geknipper.

Nog erger wordt het wanneer de vier parken in de stad allemaal versierd zijn in een bepaald thema. Zo is het park hiernaast versierd naar het thema Aarde. Allemaal vlinders, salamanders en bloemen als lichtversiering. Gisteravond was de grootste en langste straat van de stad voor verkeer afgesloten zodat alle inwoners (en jawel: ze waren er allemaal, alle 8 miljoen) op die straat konden lopen om de kerstversieringen te zien. Met m'n Amerikaanse vrienden van die dag heb ik mijn ogen uitgekeken naar alle mensen die op de been waren: het leek wel Koninginnedag, maar dan in het kwadraat. Overal straatventers en straatartiesten, en hoofdpijn-veroorzakende lichtjes! (zie de foto's) Een leuk evenement om je reis mee te beginnen, nietwaar?

Nou, ik zou nog veel meer kunnen ouwehoeren over alle opmerkelijke dingen in Bogota en mijn eeuwige uitslaapdagen, maar voor nu houd ik ermee op. Hasta luego!

  • 15 December 2007 - 11:37

    Pau:

    Chick! Wat een heerlijke verhalen weer, we want more! Het bevel tot berichten aan het thuisfront blijft op deze manier natuurlijk staan, misschien als je je verteltrant in een en-toen-en-toen-en-toen-epos verandert niet... Hierst lekker nog kouder hoor, wellicht mogen we van Krol volgende week de ijzers onderbinden en de Utrechtse grachten rondschaatsen! Gaan we hier heerlijk witlof, spruiten, snert, oliebollen, warme chocomelk, stamppot en stoofpeertjes kandidaat maken! Nou jij weer;) Veel plezier met manon en de TV, komt sponge bob ook voorbij? Liefs!

  • 15 December 2007 - 11:53

    Tessie!:

    Ouwe, klinkt lekker daar! Vooral het regenpak met kenteken, zorg maar dat het regent en je bij iemand achterop mag zitten! Oja, ik wil meer foto's! Enjoy babe, kussen!

  • 15 December 2007 - 12:08

    Sterre:

    Buenos dias!! Jeeee leuk om wat van je te horen, zat er al naar te snakken! Wat heb je weer een heerlijke schrijfstijl over je, haha! Geniet er van, schrijf maar veel, over de nieuwste ponchomode enzo.. Heel veel plezier, mail je snel, kus!

  • 17 December 2007 - 14:34

    Mirjam:

    Hoi Lies, leuk om weer wat van je te lezen. Wij hebben de schaatsen alvast afgestoft! Veel plezier en we genieten van je kleurrijke reisverhalen.
    Gr Mirjam

  • 19 December 2007 - 11:42

    Margriet Jan Meiden:

    wat leuk dat je ons weer op de hoogte houdt! geniet lekker en vier gezellig kitsch kerst
    groeten van ons vijven

  • 22 December 2007 - 17:23

    Bob:

    Liesbeth!!!!

    Het gaat zo te zien goed met je. Leuk dat je deze site hebt aangemaakt.
    Geniet ervan!

    Liefs!!

  • 23 December 2007 - 11:29

    Sofie:

    liesje... beetje laat maar heb het toch gelezen. gaaf hoor!! maar nu ga ik je mailen. :)

  • 26 December 2007 - 12:16

    Oma JOUCK:

    lIEVE lIESBETH,reactie op je leuke nieuwsbrief; en ja( met wat hulp) kan ik je schrijven. Hoe wordt Kerstmis gevierd in Bogota? Of ben je ergens anders/ wIJZIJN HIER BIJEEN IN zEVENHUIZEN en denken aan jou. Op dit momente zijn Margriet en Marleen in de keuken bezig, Dorien typt familieerhaal, Willemijn leest Trijntje voor; Mirjam en Jan assisteren oma, zo nodig, met de laptop, oom Beer lost de kerstpuzzel op, en veenendaal is onderweg, vanaf Drachten. Tot een volgende keer meiske en goede jaarwisseling; kus van oma

  • 08 Januari 2008 - 15:33

    Bregje:

    Lies! ik lees je verhalen nu pas...wat toppie zeg. leuke foto's ook!! happy newyear, of moet ik feliz navidad schrijven???
    alles nog goed daar, ik wacht op een nieuw verhaaltje!!
    kusje
    ps wij gaan eind januari schaatsen met de dreghtvaerders, jammer dat je er dan niet bij kan zijn!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogotá

Zuid Amerika

Livin' la vida loca!

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

Argentinië

27 Maart 2008

Bitterballen in Bolivia

05 Maart 2008

Stilte

04 Februari 2008

Galápagos en nog meer water...

17 Januari 2008

Koffie
Liesbeth

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 40562

Voorgaande reizen:

29 Juni 2009 - 30 Augustus 2009

Europa-tripje

10 December 2007 - 01 Juni 2008

Zuid Amerika

Landen bezocht: